Tip: “de school”

w440_7938c

Op Nederland 3 wordt op dinsdagavond om 20.25 de documentaireserie “de school” uitgezonden. In deze serie van BNN is te zien hoe leerlingen zich gedragen op de middelbare school. De serie is opgenomen op het CSG Jan Arentsz in Alkmaar.

In “de school” worden vooral leerlingen gevolgd die net wel of net niet overgaan naar het volgende jaar. Je ziet in de serie hoe leerlingen en leraren op elkaar reageren.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe leerlingen zich gedragen en wat voor reden daar achter zit. Wellicht heeft dit te maken met mijn psychologische achtergrond uit mijn studie in combinatie met mijn minor die ik heb gevolgd (educatie).

Er wordt vaak gezegd dat pubers moeilijk en onhandelbaar zijn, maar ik vind het juist erg interessant om te zien hoe dat komt. Wat brengt iemand tot een bepaalde actie? In “de school” kan je dit alles van een afstand bekijken, waardoor je bepaalde patronen ontdekt.

De serie is aan de ene kant erg herkenbaar met mijn middelbare schooltijd en aan de andere kant zie je hoeveel de middelbare school in een paar jaar is veranderd (het is 6 jaar geleden dat ik op de middelbare school zat). Misschien heeft dat er ook mee te maken dat, wanneer je zelf op de middelbare school zit, de school op een heel andere manier bekijkt dan wanneer je niet meer op die school zit.

Het lijkt me nog steeds erg uitdagend om op een middelbare school te werken. Volgens mij is het vaak frustrerend, maar kan je er ook enorm veel voldoening uithalen. Voor nu vind ik mezelf nog niet genoeg ontwikkeld om voor een klas te staan, maar wie weet komt er in de toekomst iets in deze trend op mijn pad.

Hoe dan ook, het is echt de moeite waard om de serie te bekijken! Dinsdagavond 20.25 op BNN op Nederland 3.

Anouk

Geef een reactie

